woensdag 14 juli 2010

Worldwide Festival: the aftermath

Worldwide Worldwide Worldwide! Het is zowat het enige dat door mijn hoofd tolt, en dat terwijl ik morgen op sollicitatiegesprek moet én alweer naar het volgende festival vertrek: Dour.

Bon, om alles dus uit mijn systeem te krijgen, even twee namen met jullie delen die onvergetelijke Worldwidemomenten opleverden:

Ons binnenlands product LeFtO. Vorig jaar was hij ook al van de partij in Sète, hij is zowat gepromoveerd tot vaste cameraman van het festival (zie het filmpje onderaan) en zijn Studio Brussel programma werd door - veronderstel ik toch - ondertussen goede buddy Gilles Peterson verkozen tot beste radioshow van 2009, volledig terecht wat mij betreft! Hij kreeg de zware taak om een teleurgestelde (na het nieuws dat Gil Scott-Heron afgezegd had) aanstromende meute op te warmen en deed het met een nonchalance en gemak die bewonderenswaardig is. Keuze, sfeer en variatie is àlles en dat heeft LeFtO maar al te goed begrepen. De zon begon spontaan wat harder te stralen op de tonen van zijn plaatjes. See you next year, LeFtO!

Theophilus London was voor mij dé revelatie van Worldwide Festival 2010. Hij is dan misschien wel afkomstig uit Brooklyn, maar hij had zich voor de gelegenheid volledig in French Riviera stijl uitgedost, inclusief gouden verrekijkerhanger en navypet. Soul, new wave en pop staat er te lezen op zijn MySpacepagina, kwestie van niet in één hokje te passen. Zijn set had een enorme energieke hiphopfeel, maar was niet wars van zowel catchy songs als tegendraadse hersenkronkels. 'Enjoy the sun' staat in elk geval deze zomer bij mij op repeat. Moederziel alleen was de man, maar man, man, man, wàt een kracht wist hij in die micro te leggen. Fab!

http://www.lefto.be
http://www.myspace.com/theophiluslondon
http://www.worldwidefestival.com