dinsdag 18 september 2012

Made in New York


Wat er zoal leeft op handmaak- en ontwerpersvlak in New York, daar was ik ook best nieuwsgierig naar. Veel had ik echter niet genoteerd: Artists & Fleas in Williamsburg, een indoor ontwerpers- en vintagemarkt die elk weekend op zaterdag én zondag doorgaat, was het enige op mijn lijstje. De rest zou ik wel aan het toeval overlaten.
Wel, Artists & Fleas viel wat tegen. Ik denk dat de stijl van de meeste spulletjes me gewoon niet zo lag. Zoals op vele handmaakmarkten waren er véél (véél!) juwelen. Een opvallende trend hier was een combinatie van neohippie stijl, Midden-Amerikaanse patronen, ruwe edelstenen, geometrische vormen en goud, goud, goud. Ook de pop-up markt in Chelsea Market ter gelegenheid van fashion week bleek meer van hetzelfde. Toch zou ik er waarschijnlijk wel nog eens terugkeren: er komen constant nieuwe namen bij, dus bij een volgend bezoekje zou ik dit niet links laten liggen.

Dan bleek wat er in Brooklyn gebeurde toch een stuk interessanter. De leukste onafhankelijke ontwerperzaken vond ik daar langs 5th Avenue.

Cog & Pearl
Hier ben ik buiten gekomen met een goed gevulde shopping bag. Heel aantrekkelijk ingerichte grote snuisterwinkel met bizarre, grappige, maar vooral mooie spulletjes. Van juwelen, tot interieurgadgets, boeken en kleine kunstwerkjes. Opvallend was de hang naar begin 19de eeuw en een antiek-rustieke, maar toch moderne sfeer. Eens iets totaal anders dan anders én betaalbaar!

Flirt
De etalage sprak al boekdelen: een oude naaimachine in de etalage en een fifties lettertype: hier moesten we eens binnen! Handgemaakte kledij met een vette knipoog naar de jaren ’50, maar ook interieurspullen en accessoires. Een mooie, degelijke portemoneetas en een ring met een fiets op, hoe kon ik dat laten liggen?

Urban Alchemist
Opnieuw was het de etalage met kleurrijke papieren feestbollen die me binnen lokte: Urban Alchemist bleek een coöperatieve zaak tussen verschillende lokale designers en kunstenaars te zijn. Juwelen en tassen die een beetje de lijn van wat ik in Artists & Fleas had gezien, volgden, kunstwerkjes aan de muur en iets meer de nadruk op kinderen met schattige kaartjes, kinderkledij en knuffels. Mooi, mooi, mooi!

En dan wou ik gewoon nog even deze 2 zaken vermelden:

Pinkyotto (filialen in verschillende buurten van New York, ik ben die in Williamsburg binnen gegaan)
Wederom een quirky etalage, maar het waren vooral de leuke prints die me naar binnen zogen (I’m a sucker for prints!). Binnenin prachtige, meisjesachtige, elegante kledij en een vriendelijke verkoopster. Behoorlijk duur, maar gelukkig waren er solden: hoezee!

Still House (East Village)
Dit winkeltje deed me meteen aan Scandinavische ontwerpen denken: veel wit, sober design. Keramiek en fijne juwelen met een pikant prijskaartje, dat wel, maar ook notitieboekjes en postkaartjes: rustgevend mooi!

Geen opmerkingen: