maandag 17 september 2012

To visit or not to visit


Als Brugge een openluchtmuseum is, dan kan je toch wel hetzelfde van New York zeggen: de beste manier om de toppers te zien is gewoon: wàndelen. Een glimps in de verte van het Empire State Building is al genoeg voor enkele gelukskreetjes.

MoMA: dit museum in hartje New York herbergt een indrukwekkende collectie klassiekers van de moderne kunst. Die Amerikanen hebben zo te zien veel meesterwerken van de Europeanen kunnen afsnoepen! Als je er nog voor 5 november geraakt, moet je zeker tot op de bovenste verdieping gaan: ‘Century of the Child: Growing by Design, 1900-2000’ (no pictures allowed, helaas), een indrukwekkend en nostalgisch overzicht van design voor kinderen vol speelgoed, videofragmenten en uiteraard ook superinteressante tekst en uitleg. Wou dat ik de volledige verdieping in mijn koffer kon steken!

Guggenheim: een icoon van een gebouw, maar kijk misschien voor je gaat even welke werken er precies tentoongesteld worden. Wij hadden de abstracten aan ons been (sorry, niet echt mijn ‘ding’), maar de overzichtstentoonstelling van de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra maakte alles goed (nog tot 8 oktober)!

Harlem: leuk om eens rond te kuieren, maar ik zou er niet per sé terugkeren, meer dan wat mooie straten en een puike eettent (waarover later meer), kon ik daar niet bespeuren.

Coney Island: hoewel de Cyclone, de heropgefriste versie van een houten roller coaster die al van de jaren ’20 meegaat, een ware belevenis was (pas op: voor de échte durvers, ik ben geen angsthaas, maar heb toch wat hartslagen gemist en wat blauwe plekken bijgekregen op deze attractie), viel er verder niet zoveel te beleven aan deze zuidelijke tip van Brooklyn, tenzij je even aan een strand wil liggen en wel te vinden bent voor de moderne versie van de foor. Ik had meer verwijzingen naar de attractieparken van begin 20ste eeuw verwacht, en toen ik bij verschillende mensen informeerde waar het Coney Island museum zich bevond, kon niemand me helpen. Kortom, toch een beetje een teleurstelling.

Times Square: veel te druk, vol mensen die je aanklampen. Te vermijden. Als je dan toch gaat, ga dan ’s nachts.

5th Avenue: grote ketens was ik niet echt naar op zoek, maar hey, overal gratis wc’s binnen: hoezee!

Als je een boottocht wil doen, wacht op mooi weer. Wij deden dat niet (eigenlijk wel, maar het weer kan nogal snel keren in New York), wat de fun wel wat verpestte. Nu ja, Lady Liberty hebben we tussen 2 regenbuien door toch kunnen vanop het dek zien. Check!

Geen opmerkingen: