donderdag 12 december 2013

Watch it again, Sam: 80's video clips

Mocht je mij vragen wat mijn vroegste herinneringen zijn, dan kom ik uit bij het zien van tv-reeksen of vooral videoclips. Of dat nu wil zeggen dat ik gewoon van kleins af aan nogal visueel ingesteld was, dan wel of mijn ouders me te veel voor tv zetten als peuter, laat ik in het midden. Als kind van de jaren '80 zijn er uiteraard enkele klassiekers: 'Thriller' van Michael Jackson (talloze nachtmerries aan overgehouden), 'Take on me' van a-ha (clip wordt animatiefilm wordt strip wordt clip, als klein kind moest dit wel een impact hebben) en uiteraard 'Sledgehammer' van Peter Gabriel, een clip die gewoon nooit verveelt:



Schitterend toch en terecht verschillende awards gewonnen! Lange tijd dacht ik trouwens dat ik nachtmerries overgehouden had aan de clip van 'In the air tonight' van dat ander Genesislid, Phil Collins. Ik herinnerde me iets van water (door de tekst van 'In the air tonight' kwam dus de verwarring) en karikaturale poppen, maar vandaag heb ik dus ontdekt dat het eigenlijk om een video van Genesis zelf ging: 'Land of Confusion' (met poppen van de makers van 'Spitting Image'). Omdat ik nog steeds geen lekker gevoel erbij krijg, dacht ik om 'm toch maar niet in deze post te zetten. Zoek maar 's op dus. 

Terug naar 'Sledgehammer': aan deze clip werkten o.a. de mensen van Aardman ('Wallace & Gromit' iemand?) mee. Blijkt dat een andere videoclip die mij bijgebleven is uit mijn kindertijd ook door hen gemaakt is, een claymation video uit 1987 van Nina Simones 'My baby just cares for me':



En dan nog eentje waar ik naar het schijnt als peuter krom van lag van het lachen (tja): 'Living doll' van Cliff Richards met The Young Ones. Omdat een beetje nostalgie geen pijn doet:

4 opmerkingen:

Laurent zei

Hallo Ellen, ken je het online crowdsourcingproject www.tijdvoor80.be van het Huis van Alijn? Lijkt me echt iets voor jou ;-)
Hier een blogpost die ik schreef over videoclips: http://www.tijdvoor80.be/video-killed-the-radio-star/
Leuke post van jou, alweer.
Groetjes,
Laurent

Ellie zei

Hey Laurent, ik wist dat het Huis van Alijn met iets van de jaren '80 bezig was, maar nu ben ik dus meer gedetailleerd op de hoogte, waarvoor dank ;)

En superinteressante post van je! Van die beeldjukeboxen had ik nog nooit gehoord. Weer wat bijgeleerd dus.

Merciekens!
Ellen

Meinhart zei

Waaw Ellen, Nina Simone als kleuter al !
Ik groeide op zonder tv & met klassieke muziek, dus ik leerde haar maar kennen toen ik 20 was, via een romanpersonage. Heb je wat meer achtergrond bij de clip ? Bv. was het de officiële clip die zij zelf publiceerde ?

Ellie zei

Hey Meinhart,

De videoclip was inderdaad een officiële clip voor de heruitgave van deze single in 1987 (Nina Simone had die in 1958 oorspronkelijk opgenomen). Nadat het nummer een nieuw leven begon te leiden in een tv-spotje voor Chanel n°5 in 1987, bracht platenmaatschappij Charly Records de single opnieuw uit en vroegen ze Aardman om een clip erbij te maken.